Har du selv, eller noen du kjenner vært utsatt for situasjoner der en har "ledd av" manglende teknisk kompetanse?
Dette emnet som blir tatt opp i leksjonene får meg ved første øyekast til å tenke; nei, dette er en myte skapt av media.
La meg først si litt om min bakgrunn og hva jeg jobber med.
I det daglige så jobber jeg på en videregående skole, avdeling byggfag, og er nå inne i mitt femte år som lærer.
Jeg ser ikke på meg selv som noen dataguru, har bl.a. aldri (en gang) blogget før, men har etterhvert utvidet horisonten innenfor de felt som jeg selv mener har vært nødvendig innenfor mitt arbeid. Da spesielt innenfor bruk av div. programmer, office - produkter, cad, ol.
Som jeg skrev litt om på "veggen", så vil jeg, med all respekt å melde, si at jeg er godt over gjennomsnittet ved skolen der jeg jobber (vil nok sikkert virke skremmmende på mange etterhvert som min It kompetanse vil bli avslørt).
Når jeg begynner med elevene som jeg er kontaktlærer for, VG2, så er det etter mitt syn forbausende lite It kompetanse de har.
Den opplyste "sannheten" om at det elevene som er superbrukerne, det er elvene som kan It og at det er elevene som må drive med opplæringa av lærerene, har slik jeg ser det, ikke rot i virkeligheten.
Det finnes enkelt elever som er meget dyktig med bruk av pc og det finnes en del lærere som fremdeles ikke kan åpne en fil, eller finne igjen en fil. Men gjennomsnittet og det som jeg ser i det daglige er noe helt annet....
Det er nå viktig å merke seg at alle elever ved videregående opplæring, skal ha hver sin pc. Og når de stiller hos meg på VG2, så har de hatt ett år med bruk av PC.
Første time der jeg tok i bruk PC, seinest denne høsten, måtte jeg gå igjennom hvordan lagre en Word - fil og hvordan finne den igjen, noe som igjen genererer hvordan ha et system som er intuitivt og dermed har ett visst system, som det vises til i "hvor er fila?". Fremdeles har jeg elever som ikke finner igjen filene sine, vi er snart i oktober!!
Elevene sliter med helt enkle tekstbehandlingsprogrammer (word) og berregningsprogrammer(excell). Det som elevene viser, vel og merke, at de kan i mine timer, er at de kan chatte på sms, trykke på save under et spill, men har ikke den fjerneste idè om hvor filen havner, og gå inn på http://www.123spill.no/.
Så pr d.d. så tror jeg ikke at gjennomsnittseleven er så fantastisk mye bedre enn det læreren er og jeg tror faktisk at vi som lærere kan klare, det kunststykke, å ligge forann eleven her også. Men det vil selvfølgelig kreve at det blir lagt vekt på etterutdanning, samt at den enkelte lærer tar ansvar for seg selv og følger med i den utvikling som foregår, og ikke bare setter seg på bakbena.
Og det er da selvfølgelig ment som et kjempe kompliment til alle oss som nå oppdaterer vår IKT kunnskap:-)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Tror det er mye sant i det du skriver. Det er bare det at de flinke elevene syns så godt, og de svake IKT-lærerne gjør så mye ut av at de ikke kan. Mange elever sitter med pc hver dag, da er det ikke rart at de plukker opp en og annen ting. Mange lærere mangler rett og slett trening - de setter seg ikke ned og prøver. De repeterer ikke det vi har tatt opp på info-møte i fellestiden osv. Men som du sier, de har også ansvar for egen læring - det gjelder ikke bare elevene våre.
SvarSlettJeg vet ikke om det du opplever i forhold til elevene dines ferdigheter i tekstbehandling og regneark har noe med elevgruppen og gjøre. Disse programme hører hjemme blant teorifagene og det er kanskje ikke det mange av elevene dine liker best? Selv jobber jeg på en barneskole og de fleste elevene behersker Word. Mange også PowerPoint. Men Excel (regneark) tror jeg ikke det er mange, om noen, som kan.
Vi som tar DKL kan i alle fall hjelpe våre elever til å få digitale feridheter og kanskje etter hvert også bli digitalt kompetente. Vi må i alle fall ikke være redde for at elevene kan mer enn oss, men heller se det som en styrke - noe vi kan dra nytte av i undervisningen.
Må seie meg einig i mykje av det du seier her. Jobbar sjølv i ungdomsskulen, og finn støtt store hol i elevane sin datakunnskap. Særleg gjeld dette når det kjem til informasjonssøk på verdsveven. Det er berre dei mest avanserte elevane som klarer å spisse søkeorda sine slik at dei finn den relevante informasjonen. Når dei så på presentasjonar presterer å oppgje google som kjelde, vert det ettertrykkjeleg vist at dei manglar oversikt over korleis ting heng saman. Det er denne oversikten læraren, med djup språkforståing og kjennskap til verda omkring, skal overføre til elevane.
SvarSlett